Seat Ibiza – opis modelu
Seat Ibiza jest miejskim autem osobowym reprezentującym segment B. Ibiza produkowana jest już od roku 1984. Pierwsza wersja produkowana była w rodzimej Hiszpanii oraz w Chinach. Do budowy napędu użyto elementów z modeli Porsche, a w karoserii po raz pierwszy zdecydowano się na odejście od wspólnych z Fiatem części.
Seat Ibiza ( 1984-1993 )
Silniki pierwszego wydania modelu Ibiza to silniki w układzie rzędowym, posiadające 4 cylindry i napędzające koła przednie. Silniki to 0,9 z gaźnikiem o mocy 44 KM oraz także gaźnikowe 1,2 i 1,5 l ( 63 i 85 KM ). Pojawiły się także silniki produkowane we współpracy z Porsche i były to 1,2 oraz 1,5 z wtryskiem jednopunktowym konstrukcji Bosch-a mające moc 71 i 100 KM. Jedyny diesel w ofercie pochodził od Fiat-a i był to 1.7 D o mocy 56 KM z wtryskiem pośrednim. Samochody te osiągały prędkości od 130 do 184 km/h.
Seat Ibiza ( 1993-2002 )
Samochody osobowe marki Seat w modelu II generacji Ibizy to modele zbudowane już w oparciu o platformę Volkswagena. Łącznie dostępnych było aż piętnaście różnych silników na przestrzeni niespełna 9 lat produkcji.
Najsłabsza jednostka napędowa to 1.0 MPI o mocy 50 KM ( benzyna ) a najmocniejsza to generujący moc 150 KM silnik o oznaczeniu 2.0 MPI GTI. Diesle to same silniki o pojemności 1,9 litra i mocach od 64 do 110 KM.
Seat Ibiza ( 2002-2008 )
Seat Ibiza III to znany także FR oraz Cupra. Silniki w tych modelach osiągały moce rzędu 180 KM. Łącznie w różnych wersjach montowano 9 jednostek benzynowych i 7 wysokoprężnych. Silniki miały pojemności od 1,2 do 2,0 litra i moce od 64 KM do 180 KM w przypadku benzyny i maksymalnie 160 KM w przypadku diesla 1.9 TDI 8V.
Seat Ibiza ( 2008-2017 )
Wraz z IV generacją ograniczono ilość silników wysokoprężnych. Teraz było ich jedynie 4. Jednostka 1.2 TDi była najsłabszą ( 75 KM ), a 2.0 TDI najmocniejszą ( 143 KM ). Benzynowe to praktycznie ta sama gama modeli co w poprzedniej generacji, jedynie zrezygnowano z 2 litrowej jednostki na rzecz silnika 1.8 TSI o mocy 192 KM.

Seat Ibiza ( 2017-obecnie)
Obecnie w ofercie są dwa silniki 3-cylindrowe i dwa 4-cylindrowe. Pierwsze z nich to 1.0 MPI oraz TSI, drugie noszą oznaczenie R4 TSI i R4 TDI. Benzynowe R3 dysponują mocą 65-115 KM, a diesel R4 80 i 95 KM. Samochód z oznaczeniem 1.0 MPI jest najsłabszym w ofercie i produkowany jest od roku 2017, od samego początku V generacji Ibizy.