Seat Ibiza – wersje silnikowe i historia modelu

W świecie motoryzacji możemy bez problemu wskazać auta, które są ikonami poszczególnych marek i nawet osoby niekoniecznie znające się na motoryzacji są w stanie je rozpoznać ze względu na charakterystyczne cechy lub ich popularność na drogach. Zarówno w tej pierwszej, jak i drugiej kwestii można tutaj wskazać na Seata Ibizę – niezwykle często wybieranego hatchbacka, który aktualnie jest jednym z najczęstszych typów jako pierwsze auto dla młodego kierowcy, a w przypadku nowych wersji – jako bardzo przystępne auto do poruszania się po mieście. Jaka jest historia tego modelu oraz jakie silniki skrywa w sobie jego najnowsza generacja?

Seat Ibiza – historia modelu

Seat Ibiza posiada naprawdę bogatą historię – ten samochód produkowany jest już od prawie czterdziestu lat. Pierwsza generacja bowiem zadebiutował w 1984 roku i była następcą modelu Fura. Była to również jedyna Ibiza w historii, która nie została skonstruowana we współpracy z Volkswagenem. Auto to należy do segmentu B, w którym zazwyczaj występują wyłącznie miejskie hatchbacki.

Co prawda technologicznie auta osobowe z pierwszej generacji Ibizy nie były pokrewne z Volkswagenem, lecz model ten zapożyczał jednostki napędowe od… Porsche. Do sportowych osiągów jednak temu pojazdowi było zdecydowanie daleko, a silniki występowały w pojemnościach od 0.9 do 1.7 litra.

Druga generacja, która pojawiła się na rynku w 1993 roku, była pierwszą tworzoną w kooperacji właśnie ze wcześniej wspomnianym Volkswagenem. Samochód ten posiada taką samą platformę, co Volkswagen Polo, a na niektórych rynkach sprzedawany był wręcz jako specjalna wersja Polo, o wdzięcznej nazwie Polo Playa.

Najpopularniejszą i prawdopodobnie najbardziej znaną przez Polaków generacja jest jednak ta trzecia, produkowana w latach 2002-2008. Auto otrzymało całkowicie odświeżony wygląd – Ibiza prezentowała teraz o wiele bardziej sportowy charakter, co podkreślał niski środek ciężkości oraz czerwone zegary. Ten samochód jest bardzo blisko związany z Volkswagenem Polo oraz Skodą Fabią.

Od 2017 roku w produkcji znajduje się piąta już generacja Seata Ibizy, która pod względem designu prezentuje się naprawdę świeżo i sportowo, co było oczywistym zamierzeniem marki. Samochody Seata mają trafiać do trochę młodszej grupy odbiorców niż Volkswageny czy Skody.

Seat Ibiza – silniki

W 2021 roku Seat Ibiza doczekał się imponującego faceliftingu i to właśnie na jednostkach napędowych w tej wersji modelu się skupimy. Warto jednak wspomnieć, iż samochody osobowe z piątej generacji Ibizy posiadały w wersji przedliftowej dieslowy silnik 1.6 TDI o mocy 80 koni mechanicznych. Pozbyto się go jednak wraz z liftingiem. Aktualnie do wyboru mamy cztery różne jednostki benzynowe. Najsłabsza z nich, 1.0 MPI, posiada 80 koni mechanicznych mocy i jest jedynym motorem bez turbodoładowania. Dwie odmiany 1.0 TSI posiadają kolejno 95 oraz 110 KM mocy, zaś 1.5 TSI – 150 koni mechanicznych. Możliwe, że w najbliższym czasie dostaniemy trochę mocniejszą odmianę silnikową w ramach piątej generacji, lecz aktualnie nie ma żadnych potwierdzonych pogłosek na ten temat.

5/5 - (1 vote)